Diabetes
HOME HELP FEEDBACK SUBSCRIPTIONS ARCHIVE SEARCH TABLE OF CONTENTS
 QUICK SEARCH:   [advanced]


     


This Article
Right arrow Full Text
Right arrow Full Text (PDF)
Right arrow Purchase Article
Right arrow View Shopping Cart
Right arrow Alert me when this article is cited
Right arrow Alert me if a correction is posted
Services
Right arrow Email this article to a friend
Right arrow Similar articles in this journal
Right arrow Similar articles in PubMed
Right arrow Alert me to new issues of the journal
Right arrow Download to citation manager
Right arrow Request Permissions
Citing Articles
Right arrow Citing Articles via HighWire
Right arrow Citing Articles via Google Scholar
Google Scholar
Right arrow Articles by Faeh, D.
Right arrow Articles by Tappy, L.
Right arrow Search for Related Content
PubMed
Right arrow PubMed Citation
Right arrow Articles by Faeh, D.
Right arrow Articles by Tappy, L.
Social Bookmarking
 Add to CiteULike   Add to Del.icio.us   Add to Digg   Add to Reddit   Add to Technorati  
What's this?

Diabetes 54:1907-1913, 2005
© 2005 by the American Diabetes Association, Inc.

Effect of Fructose Overfeeding and Fish Oil Administration on Hepatic De Novo Lipogenesis and Insulin Sensitivity in Healthy Men

David Faeh1,2, Kaori Minehira1, Jean-Marc Schwarz3,4, Raj Periasamy4, Seongsoo Park3, and Luc Tappy1

1 Department of Physiology, University of Lausanne, Lausanne, Switzerland
2 University Institute of Social and Preventive Medicine, Lausanne, Switzerland
3 Department of Medicine, University of California at San Francisco, San Francisco, California
4 Basic Science, Touro University, Mare lland, California

High-fructose diet stimulates hepatic de novo lipogenesis (DNL) and causes hypertriglyceridemia and insulin resistance in rodents. Fructose-induced insulin resistance may be secondary to alterations of lipid metabolism. In contrast, fish oil supplementation decreases triglycerides and may improve insulin resistance. Therefore, we studied the effect of high-fructose diet and fish oil on DNL and VLDL triglycerides and their impact on insulin resistance. Seven normal men were studied on four occasions: after fish oil (7.2 g/day) for 28 days; a 6-day high-fructose diet (corresponding to an extra 25% of total calories); fish oil plus high-fructose diet; and control conditions. Following each condition, fasting fractional DNL and endogenous glucose production (EGP) were evaluated using [1-13C]sodium acetate and 6,6-2H2 glucose and a two-step hyperinsulinemic-euglycemic clamp was performed to assess insulin sensitivity. High-fructose diet significantly increased fasting glycemia (7 ± 2%), triglycerides (79 ± 22%), fractional DNL (sixfold), and EGP (14 ± 3%, all P < 0.05). It also impaired insulin-induced suppression of adipose tissue lipolysis and EGP (P < 0.05) but had no effect on whole- body insulin-mediated glucose disposal. Fish oil significantly decreased triglycerides (37%, P < 0.05) after high-fructose diet compared with high-fructose diet without fish oil and tended to reduce DNL but had no other significant effect. In conclusion, high-fructose diet induced dyslipidemia and hepatic and adipose tissue insulin resistance. Fish oil reversed dyslipidemia but not insulin resistance.


Address correspondence and reprint requests to Prof. Luc Tappy, Département de physiologie, 7 rue du Bugnon, 1005 Lausanne, Switzerland. E-mail: luc.tappy{at}unil.ch

Key Words: ChREBP, carbohydrate response element—binding protein • DNL, de novo lipogenesis • EGP, endogenous glucose production • NEFA, nonesterified fatty acid


Add to CiteULike CiteULike   Add to Del.icio.us Del.icio.us   Add to Digg Digg   Add to Reddit Reddit   Add to Technorati Technorati    What's this?


This article has been cited by other articles:


Home page
Am. J. Clin. Nutr.Home page
R. J Johnson, M. S Segal, Y. Sautin, T. Nakagawa, D. I Feig, D.-H. Kang, M. S Gersch, S. Benner, and L. G Sanchez-Lozada
Potential role of sugar (fructose) in the epidemic of hypertension, obesity and the metabolic syndrome, diabetes, kidney disease, and cardiovascular disease
Am. J. Clinical Nutrition, October 1, 2007; 86(4): 899 - 906.
[Abstract] [Full Text] [PDF]


Home page
Am. J. Clin. Nutr.Home page
I. Aeberli, M. B Zimmermann, L. Molinari, R. Lehmann, D. l'Allemand, G. A Spinas, and K. Berneis
Fructose intake is a predictor of LDL particle size in overweight schoolchildren
Am. J. Clinical Nutrition, October 1, 2007; 86(4): 1174 - 1178.
[Abstract] [Full Text] [PDF]


Home page
J. Am. Soc. Nephrol.Home page
S. Reungjui, C. A. Roncal, W. Mu, T. R. Srinivas, D. Sirivongs, R. J. Johnson, and T. Nakagawa
Thiazide Diuretics Exacerbate Fructose-Induced Metabolic Syndrome
J. Am. Soc. Nephrol., October 1, 2007; 18(10): 2724 - 2731.
[Abstract] [Full Text] [PDF]


Home page
Am. J. Clin. Nutr.Home page
A. M Zivkovic, J B. German, and A. J Sanyal
Comparative review of diets for the metabolic syndrome: implications for nonalcoholic fatty liver disease
Am. J. Clinical Nutrition, August 1, 2007; 86(2): 285 - 300.
[Abstract] [Full Text] [PDF]


Home page
Am. J. Clin. Nutr.Home page
M. F-F Chong, B. A Fielding, and K. N Frayn
Mechanisms for the acute effect of fructose on postprandial lipemia
Am. J. Clinical Nutrition, June 1, 2007; 85(6): 1511 - 1520.
[Abstract] [Full Text] [PDF]


Home page
Am. J. Clin. Nutr.Home page
K.-A. Le, D. Faeh, R. Stettler, M. Ith, R. Kreis, P. Vermathen, C. Boesch, E. Ravussin, and L. Tappy
A 4-wk high-fructose diet alters lipid metabolism without affecting insulin sensitivity or ectopic lipids in healthy humans
Am. J. Clinical Nutrition, December 1, 2006; 84(6): 1374 - 1379.
[Abstract] [Full Text] [PDF]


Home page
Am. J. Physiol. Gastrointest. Liver Physiol.Home page
D. V. Chirieac, N. O. Davidson, C. E. Sparks, and J. D. Sparks
PI3-kinase activity modulates apo B available for hepatic VLDL production in apobec-1-/- mice
Am J Physiol Gastrointest Liver Physiol, September 1, 2006; 291(3): G382 - G388.
[Abstract] [Full Text] [PDF]


Home page
J ANIM SCIHome page
E. J. Murphy
Stable isotope methods for the in vivo measurement of lipogenesis and triglyceride metabolism
J Anim Sci, April 1, 2006; 84(13_suppl): E94 - E.
[Abstract] [Full Text] [PDF]


Home page
Clin. DiabetesHome page
J. Welsh and W. Dietz
Sugar-Sweetened Beverage Consumption Is Associated With Weight Gain and Incidence of Type 2 Diabetes
Clin. Diabetes, October 1, 2005; 23(4): 150 - 152.
[Full Text] [PDF]




HOME HELP FEEDBACK SUBSCRIPTIONS ARCHIVE SEARCH TABLE OF CONTENTS
Diabetes Diabetes Care Clinical Diabetes Diabetes Spectrum
Copyright © 2005 by the American Diabetes Association.